Hielspoor en zooltjes, hoe vind ik het juiste zooltje voor mij?

Kan ik van mijn hielspoor afkomen met een zooltje? En met welk zooltje? Dat gaan we bespreken in deze Blog en ik hoop dat je aan het einde een duidelijk beeld hebt gekregen van wat voor jouw voet het beste is.

Maar hoe goed werken zooltjes nu eigenlijk? Daar kan ik je helaas geen pasklaar antwoord op geven, hielspoor of eigenlijk een peesplaatontsteking ontstaat door heel veel verschillende oorzaken gerelateerd aan de voetfunctie, houding en looppatroon.  Maar ik kan je wel wat tips geven waar je op kunt letten bij aanschaf en welk zooltje het beste past bij jouw voettype.

Er bestaan dus verschillende zooltjes en hieltjes: siliconen zooltjes, leren zooltjes, zooltjes met een gat, harde zooltjes, hele zooltjes, hielkuipjes etc..

Ik ga mij in deze Blog alleen richten op de wigvormige hakverhogende zooltje. Als je van plan was om een zooltje te gaan kopen, dan hoop dat je na het lezen hiervan er een aan kan aanschaffen die het beste bij jou past.

Hieltje in vorm!

Wat doen deze zooltjes nu eigenlijk? De vorm is een wig, dat betekend dat de hiel iets hoger komt te staan op de hak, dat is prettig om 2 redenen:

als eerste: je lichaamszwaartepunt verschuift iets naar voren, waardoor er minder druk op de hiel komt: ga maar eens staan en beweeg met je lichaam iets naar voren, je merkt dat de druk van de hiel af gaat.

En ten tweede: doordat je hiel wat hoger staat, is er minder lengte nodig van jouw kuitspier en peesplaat combinatie, dit geeft weer wat rust onder de hiel.

Maar het is helaas niet zo simpel (eigenlijk is niets in het lichaam simpel want het is een heel complex geheel waarbij alles met alles verbonden is) dus dat geldt ook hier:

bijvoorbeeld: jouw ontstoken peesplaat onder je voet hecht aan op het hielbot (de calcaneus) en hier hecht aan de achterzijde ook aan de kuitspier vast. Doordat je lichaamsgewicht iets meer naar voren is gericht, wordt er iets meer actie van de kuitspieren gevraagd om je in evenwicht te houden, en die trekt op zijn beurt weer aan de peesplaat. Ook werken de voetheffers aan de voorzijde harder om een goede afwikkeling van de voet te kunnen maken, waardoor dit ook een invloed op de kuit heeft. En nog een laatste voorbeeld: je lichaam compenseert voor de standsverandering, door meer spanning op de quadriceps op te bouwen en het bekken voorover te kantelen, waardoor je rug wat holler trekt..linksom of rechtsom: Verander je iets aan de fundering, dan veranderd er iets aan het gebouw, je lichaam dus. Heeft het een hele grote negatieve invloed: nee, niet perse op korte termijn als je verder tenminste geen ernstige (rug)klachten hebt…en je loopt natuurlijk niet 24/7 op deze zooltjes..

verschillende zooltjes bij hielspoor
1) linksonder: hard zooltje, 2)linksboven: zooltje met gat , 3) rechtsboven: siliconen zooltje

Siliconen, hard, zacht, rubber, leer?

Waar gaan we heen met deze titel?? Wees gerust, blijven bij de zooltjes hoor 😉 er zijn veel verschillende zooltjes en ze hebben allemaal hun positieve claims en reviews. De siliconen zooltjes (nr 3 op de foto, doorzichtig, met een blauw gedeelte onder de hiel) zijn vooral gericht op rust creeren onder de hiel in de vorm van demping en daardoor de ontsteking tot rust brengen. De hardere zooltjes (nr 1 op de foto met een gele sticker aan de onderzijde) zijn vooral gericht op het verhogen van de hak en ontspanning van de kuit-peesplaatketen.

En er zijn zachtere zooltjes met een gat (nr 2). Er is een opvulring uitgesneden die eruit gehaald kan worden. Dit gat zit midden op de hiel terwijl bij 80% van de mensen met hielpijn de pijn iets  meer aan de binnenzijde van de hiel gelokaliseerd is, dit is ook de plek waar de peesplaat op het hielbot aanhecht. Voel bij jezelf maar eens waar de meest pijnlijke plek zit..dus ik kan hier niet heel enthousiast van worden, maar heb je ze toch in huis: laat het gat gewoon dicht met het opvulringetje.

Stabiliteit versus comfort

Dus wat blijft er over: de harde (Linksonder) en de zachte doorzichtige siliconen (rechtsboven) versie. Als je mag kiezen, kies je voor de zachte zool, toch?? Als je hierop gaat lopen voelt het ook prettig zacht, dus probleem opgelost zou je denken! Helaas niet helemaal..Deze hakverhogingen zijn lekker zacht, maar daardoor ook wat instabieler en dat is voor veel voettypen waarbij juist een hielspoor ontstaat niet gewenst. Het ‘waarom’: daar kan echt uren over uitweiden, maar dat ga ik je besparen. Even simpel gezegd: er zijn 3 voettypen:

1) een overpronerende voet, oftewel een platvoet, waarbij de voet naar binnen kantelt en de voorvoet vaak ook een beetje naar buiten wijst

2) een neutrale voet

3) een supinerende voet, een holvoet waarbij je iets meer op de buitenrand loopt.

Bij type 2 kun je prima een siliconen hieltje proberen, je staat redelijk stabiel op je voet. Maar bij type 1 en 3 liever niet: je hiel heeft al de neiging om overmatig naar binnen of buiten te vallen en door een siliconen zooltjes (of schoenen: maar daar wijd ik in een andere Blog  over uit;-) ), wordt deze hielkanteling extra benadrukt waardoor het mogelijk is dat er nog meer tractie op de fascia/peesplaat wordt uitgeoefend. De oorzakelijke factoren van een hielspoor zijn ook vaak te relateren aan een standsafwijking van de voet.

Uitzondering: heb je onder je hiel bijna geen ‘kussentje (plantair capiton) meer, bijvoorbeeld omdat je in het verleden veel bent afgevallen, of bijvoorbeeld diabetes II hebt?) en voel je duidelijk je hielbot, dan kan het zijn dat je een siliconen hakverhoging zeker een uitkomst voor je is, maar zoals hierboven omschreven is het niet altijd de beste keus.

En de stabiele winnaar is:

En wat blijft er dan over? De iets minder populaire hardere hiellift, meestal gebruikt om een bekkenscheefstand te compenseren. de meest standaard hoogte is 5 mm, deze pas het makkelijkste in verschillende schoenen en het verschil is duidelijk voelbaar.  Maar ze zijn er ook in 3 en 8 mm. Voordeel: je hiel staat hoger dus minder trekkracht op de kuit en peesplaat keten. Fijn! En het is een stabiele zool, dus ook voor een pronerende of supinerende voet prima te gebruiken.

Tips voor gebruik: leg het zooltje onder de binnenzool die al in je schoen zit, meestal kun je deze eruit halen of voorzichtig wat loshalen. En plak hem gedeeltelijk vast zodat je hem ook nog in andere schoenen kan leggen. En gebruik ze altijd onder allebei de voeten, ook al heb je maar aan 1 hiel klachten.

Vaak helpt het ook je schoen al een lichte hiellift heeft, en dan heb ik het niet over naaldhakken, maar over 1 a 1.5 cm ten opzichte van de voorvoet. En dan het liefst een stabiele schoen, maar daar zal ik vast nog wel een keer een blog over maken, want ook daar valt veel over te schrijven.

Conclusie:

De ontspanning die een hakverhoging met zich meebrengt kan prettig zijn. Maar gebruik een zooltje niet voor langere tijd, want het kan je houding beïnvloeden. Als je klachten nog maar net aanwezig zijn kan het zooltje je peesplaatontsteking helpen herstellen, mits er geen belangrijke onderliggende oorzaken zijn die je klachten in stand houden (en eerlijk gezegd, zijn die er bijna altijd helaas)..maar het proberen waard toch? Als je het idee hebt dat een zooltje niets voor je doet, is het beter om deze uit je schoen te halen.

Maar als je wat langer klachten hebt moet er echt meer gebeuren, het is een prettige ondersteuning wat de pijn tijdens het lopen zeker wat kan verlichten. Maar het is geen blijvende oplossing: een optimale voetfunctie krijg je echt als de voet zo plat en natuurlijk mogelijk staat, zodat elk gewrichtje in de voet het best zijn functie uit kan oefenen en er daardoor geen overmatige trekkracht op de peesplaat kan komen te staan.

Wil je meer handige tips ontvangen die je kunt toepassen op jouw voetklachten? laat je email adres achter.

Disclaimer: Mijn Blogs zijn gebaseerd op mijn eigen jarenlange ervaring als VoetFysio, en ik probeer u zo goed mogelijk van advies te voorzien. Dat wil niet zeggen dat het bovenstaande de enige waarheid is, er zijn tenslotte meer wegen die naar Rome leiden.. (en wat zou het mooi zijn als je die binnenkort weer hielpijnvrij kan bewandelen!)