Achillespees ontsteking

Achillespees ontsteking, tendinose of tendinopathie

Een achillespees ontsteking, tendinose of de tendinopathie bevindt zich aan de achterzijde van de voet en hak meestal 3 cm boven uw hielbeen. We spreken eigenlijk altijd over een ontsteking al is deze benaming niet meer actueel, beter kunnen we tendinose gebruiken.

Bij een achillespees ontsteking of tendinose zit het probleem in de pees zelf of bij de aanhechting ervan op het hielbot, maar soms ook in het buitenste deel van de pees, het paratenon. Dit kan ook voorkomen samen met een slijmbeursirritatie.

Vaak is de pijn met één vinger aan te wijzen. Kunt u dit niet of verplaatst de pijn zich steeds, dan is het waarschijnlijk geen peesontsteking of tendinopathie van uw achillespees, maar een ander probleem.

De achillespees verbindt de kuitspier met uw hak. Het is de sterkste pees van het lichaam. Dit is maar goed ook, want tijdens het lopen, hardlopen, traplopen en springen krijgt de pees flinke krachten te verduren. Soms wel tot 5 maal het lichaamsgewicht.

Waar zit mijn probleem?

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een tendinopathie van het middengedeelte van de pees, en een tendinopathie van de aanhechting van de pees op het hielbeen.

Het blijkt, dat wanneer het middengedeelte van de pees is aangedaan, de klachten sneller verholpen kunnen worden dan wanneer het probleem bij de aanhechting zit.

Dit heeft onder andere te maken met compressie en drukkrachten die op de pees komen rondom de hak. Soms is naast de achillespees ook de slijmbeurs tussen uw hak en de achillespees geïrriteerd, herstel is dan nog uitdagender voor ons, maar zeker ook voor u.

Hoe kom ik aan een achillespees ontsteking?

De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk nadat de pees gedurende langere tijd te veel belast is. Dit hoeft geen hele zware belasting te zijn, maar kan ook lichte langdurige belasting zijn.

Met name hardlopers of andere duursporters hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van deze achillespees blessure. Maar ook een langere tijd niks doen kan peesproblemen opleveren. Een pees vindt verandering gewoon niet zo prettig.

Andere factoren die mogelijk bijdragen aan het ontstaan van de klachten zijn: verhoging van de trainingsintensiteit, wijziging van schoenen, het naar binnen zakken van de voet (overpronatie), zwakte van de kuitspier of een verkorte kuitspier, ouder worden en overgewicht. Verminderde voetfunctie.

Maar ook veranderingen die tijdens de overgang plaats vinden of andere hormonale schommelingen kunnen klachten in pezen verergeren. Daarnaast is bijvoorbeeld diabetes mellitus een factor die kan bijdragen aan peesproblemen, of het gebruik van medicatie zoals statines.

Kan ik blijven hardlopen?

Bij achillespees tendinopathie toonde Silbernagel (2007) aan dat blijven hardlopen niet altijd een negatief effect heeft op het herstel, zolang hardlopers de pijn niet boven de 5 op 10 lieten stijgen (waarbij 0 geen pijn is en 10 de ergst mogelijke pijn is) en de symptomen moeten de volgende ochtend verdwenen zijn.

De studie omvatte alleen achillespees tendinopathie en alleen mensen die nog niet langer dan 2 maanden klachten hadden. Elke terugkeer naar hardlopen moet geleidelijk gebeuren en heuvelwerk en/of snelheidswerk moet worden vermeden.

Welke klachten heb ik bij een achillespees ontsteking?

• Pijnlijke achillespees of -aanhechting op het hielbeen
  • In het beginstadium klachten na het sporten
  • In een later stadium klachten tijdens sport of zelfs in rust
  • Pijn bij het op de tenen staan, springen of hinkelen
  • De pees kan wat dikker zijn, hoeft niet
  • Directe druk op de pees of aanhechting is pijnlijk
Behandeling

In eerste instantie gaan we op zoek naar de oorzaak van de pijn. In en rondom de achillespees kunnen wel 15 klachten voorkomen. Dit hoeft zeker niet altijd een achillespees ontsteking te zijn. Daarnaast heeft het ontstaan van een achillespees altijd te maken met een dysfunctie van de voet en het looppatroon, dus ook hier moeten we mee aan de slag om de klachten blijvend onder controle te krijgen.

Als we de oorzaak van uw pijn hebben kunnen achterhalen maken wij een behandelplan dat speciaal voor u is.

Afspraak maken bij VoetFysio van Beelen

Woont u in Leiden, Katwijk, Rijnsburg, Valkenburg, Wassenaar, de bollenstreek of in de buurt? Maak dan snel een afspraak, zodat we uw voetklachten kunnen beoordelen en behandelen.