Mortons neuroom

Wat is een Morton Neuroom?

Bij een Mortons Neuroom heeft u pijn in de voorvoet en / of tenen. In het begin is het alleen een tintelend gevoel, maar geleidelijk kan de pijn erger worden. Soms lijkt het net alsof er een opgerolde sok onder de voet licht. De oorzaak ligt in het bekneld raken van sensibele zenuwen in de voorvoet, tussen de teengewrichten.

Morton Neuroom komt vooral veel voor bij wat oudere vrouwen. Mannen hebben er veel minder vaak last van en als dat wel het geval is zijn het vaak hardlopers.

Oorzaken van Morton Neuroom

Meestal ligt een onnatuurlijke houding van de voet ten grondslag aan het ontstaan van Morton’s Neuroom. Overmatige afwikkeling over de buitenzijde van de voet kan de druk op de zenuw laten toenemen, maar ook een doorgezakte voorvoet is vaak een deel van de aanleiding zijn waardoor de zenuw gaat irriteren. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld smalle schoenen het probleem verergeren. Ook lang en fanatiek sporten kan vaak belastend zijn voor je voeten. Zeker langdurig sporten of activiteiten die met veel druk gepaard gaan (tennis, ballet enzovoorts) spelen een rol.

Onder invloed van deze gebeurtenissen kunnen de zenuwen die tussen de tenen liggen in de knel komen. Er ontstaat dan een soort ontstekingsreactie en er treedt een zwelling op in het omringende weefsel. Meestal gebeurt dit tussen de 3e en de 4e teen (gerekend vanaf de grote teen), maar ook tussen de andere tenen kan dit gebeuren.

Symptomen en diagnose

Dit zijn de symptomen bij een Morton Neuroom

–  Pijn tussen de teengewrichten

–  Tintelingen en een doof gevoel

–  De pijn neemt toe (of onstaat) bij activiteit

–  Sporten en wandelen zijn pijnlijk

-Dragen van nauwe schoenen is pijnlijk

In rust heb je vaak geen pijn, je voelt de klachten pas bij toenemende activiteit.

Om zeker te zijn van de diagnose kan het soms nodig zijn om extra onderzoek te doen. Met een echo  kan de definitieve diagnose gesteld worden.

Behandeling van Morton Neuroom

Hoe kun je een Morton Neuroom nu het beste behandelen? Het hangt af van de ernst van de klachten wat je het beste kunt doen. In het begin, als de klachten nog niet al te erg zijn kun je zelf al best veel doen. Vooral het dragen van wijdere schoenen kan helpen. Maar om de oorzakelijke factoren aan te pakken is het nodig dat de voetfunctie zich aanpast waardoor de buitenzijde van de voet minder druk te verwerken krijgt. Dit geeft vaak hele goede resultaten met deze klacht. Ook een aanpassing van je standaard zooltje in de schoen werkt positief ondersteunend.

Afspraak maken bij VoetFysio van Beelen

Woont u in Leiden, Katwijk, Rijnsburg, Valkenburg, Wassenaar, de bollenstreek of in de buurt? Maak dan snel een afspraak, zodat we uw voetklachten kunnen beoordelen en behandelen.